Klachtenregeling

Overal waar mensen samenwerken, kan een keer iets fout gaan. Ook op scholen. Dergelijke zaken worden meestal onderling via een goed gesprek opgelost. Als er sprake is van een ernstige situatie en u overweegt een klacht in te dienen, dan is de klachtenregeling van toepassing.

Klachtenregeling

Vertrouwenspersonen en klachtencommissie onderwijs

Overal waar mensen samenwerken, kan een keer iets fout gaan. Ook op scholen. Dergelijke zaken worden meestal onderling via een goed gesprek opgelost. Als er sprake is van een ernstige situatie en u overweegt een klacht in te dienen, dan is de klachtenregeling van toepassing.

De basis: de klachtenregeling

Talent beschikt over een klachtenregeling. Hierin staat opgenomen welke stappen iemand kan nemen die ontevreden is of een klacht wil indienen. De regeling staat op de website van Talent opvang en onderwijs, onder het kopje Voor ouders/verzorgers en dan onder Protocollen. 
Iemand die wil klagen kan dat het beste eerst kenbaar maken bij de schoolleiding of het schoolbestuur. Het is namelijk zo dat (schijnbaar) eenvoudige klachten altijd eerst door het schoolbestuur moeten worden behandeld. In veel gevallen kunnen klachten daar worden opgelost.  

Interne vertrouwenspersoon

De interne vertrouwenspersoon is binnen de school de aangewezen functionaris voor leerlingen, ouders/verzorgers of medewerkers die menen dat er (mogelijk) sprake is van   'ongewenst gedrag' van bijvoorbeeld een medewerker van de school. De klachtenregeling van Talent noemt deze functionaris de 'contactpersoon'. Onder de term 'ongewenst gedrag' vallen in elk geval seksuele intimidatie en psychische of fysieke mishandeling. De interne vertrouwenspersoon hoort de klacht aan (vertrouwelijk) en geeft informatie over de mogelijkheden die de klachtenregeling biedt. Daarnaast kan de interne vertrouwenspersoon de klager doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon. 

Voor ons Kindcentrum is  Aafke Boon de interne vertrouwenspersoon. Deze is bereikbaar via het emailadres a.boon@talenthoorn.nl of telefonisch via 0229-217169 (woensdag t/m vrijdag).

Degene die een klacht heeft, wordt in de klachtenregeling 'de klager' genoemd; de andere partij heet 'de aangeklaagde'. Bij een situatie van ongewenst gedrag kan een klager er overigens ook voor kiezen direct contact op te nemen met de Externe vertrouwenspersoon of direct een klacht in te dienen bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs in te dienen. Die procedure treft u hierna aan onder het kopje 'LKC'.  

Externe vertrouwenspersoon 


Voor de externe vertrouwenspersoon verwijzen wij graag naar de website van ons schoolbestuur. Daar vindt u contact gegevens. Klik hier:  https://www.talenthoorn.nl/plannen-en-beleidsdocumenten 

Kindcentrum Universum

'Steengoed onderwijs binnen een glasheldere gedragsstructuur'