Michaela Concept School

Het Michaela concept kenmerkt zich door de uitgangspunten; Kennis is de toekomst, zelfdiscipline is vrijheid, hoge verwachtingen van gedrag en leren van alle kinderen en oefening is de sleutel tot succes. Uitgangspunten waar wij ons bij het Universum helemaal in kunnen vinden.

Michaela Concept School

Het Michaela concept kenmerkt zich door de uitgangspunten; Kennis is de toekomst, zelfdiscipline is vrijheid, hoge verwachtingen van gedrag en leren van alle kinderen en oefening is de sleutel tot succes.
Uitgangspunten waar wij ons bij het Universum helemaal in kunnen vinden.

Ons team weet wat de kinderen uit onze wijk nodig hebben: duidelijkheid, structuur en leerkrachten die in hen geloven. Juist daarom is Kindcentrum Universum aan een bijzonder traject begonnen: werken volgens het Michaela concept, vernoemd naar een bijzondere en uiterst succesvolle school in Londen.

Oprichtster Katharina Birbalsingh en haar team in Londen wilden gelijke kansen realiseren voor alle kinderen, ondanks complexe thuissituaties, probleemwijken en daarmee samenhangende gedragsproblematiek. Op die school heerst een duidelijke discipline: de kinderen weten wat er van hen wordt verwacht qua gedrag en inzet. Wie hard werkt wordt beloond met kennis en kennis biedt kansen. Met de invoering van het Michaela concept is dat precies wat onze school wil bereiken.

 

De 12 kernprincipes van Michaela

Sinds 2019 zijn wij met trots een Michaela Concept School. Dit concept, afkomstig van een school in Londen, onderscheidt zich door middel van 12 kernprincipes.

1. Volwassenen hebben autoriteit
Als de leerkracht niet bepaalt wat de norm is, bepalen de kinderen het zelf. Vooral de kinderen die het meeste invloed hebben. Dat zijn vaak de 'pestkoppen'.

2. Volwassenen leiden het leren
Leren mag geen toeval zijn. Wij weten wat de leerlingen nodig hebben om succesvol te zijn. Leren gebeurt expliciet en gedrag wordt op dezelfde manier aangeleerd. 
Wij houden hierbij rekening met de 'cognitive load theory' van John Sweller.

3. Eis hoge verwachtingen
"If you're letting them off the hook, you're letting them down."
Wij werken niet in (vooraf bepaalde) niveaugroepen. Elke leerling krijgt elke les opnieuw de kans om te laten zien wat hij/zij kan. Wij hebben hoge verwachtingen van alle leerlingen wat betreft kennis én gedrag.

Leerlingen van leraren met hoge verwachtingen:
- Halen hogere leerresultaten 
- Hebben meer geloof in eigen kunnen dat zij hun kennis kunnen toepassen in situaties
- Zijn meer gemotiveerd 
- Hebben meer betrokkenheid bij lessen en hun eigen ontwikkeling


4. Strikt werk als het verpakt is in liefde
Om het gewenste gedrag te bereiken, belonen wij veel. Dit doen wij met woorden én met tokens/punten en zowel individueel als op groepsniveau. Wij bedenken niet 'zomaar' regels, alle routines en afspraken zijn er om de leerlingen veiligheid te bieden en om hen zoveel mogelijk te kunnen laten leren.

Leerlingen floreren in een omgeving waarin ze weten:
- Waar ze staan
- Wat van hen wordt verwacht
- Wat ze wel en niet moeten/mogen doen

5. Stimuleer geen slachtoffergedrag
Wij moedigen leerlingen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en prestaties, in plaats van zich te verschuilen achter excuses of de schuld bij anderen te leggen. 

Wij weten dat succesvolle mensen worden gekenmerkt door zelfdiscipline, zelfregulatie, volharding en geduld en wij leren hen dit aan zodat ze de kans krijgen succesvol te worden. Een eventuele consequentie heeft daarom ook altijd het doel om hen te helpen het in de toekomst anders aan te pakken.

6. De morele omgeving is cruciaal
Leerkrachten en medewerkers fungeren onder andere als positieve rolmodellen. Wij vertonen het gedrag dat van de leerlingen wordt verwacht. Cultuur en gedrag ontstaan altijd, met of zonder aandacht. Het is aan ons om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren waar leerlingen kunnen floreren.

7. Moedig gezonde competitie aan
We stimuleren onze leerlingen om op een positieve en constructieve manier met elkaar te concurreren. Dit betekent dat we hen bijvoorbeeld leren hoe je om moet gaan met verliezen, en we leren hen trots te zijn op de inspanning die zij leveren. 

8. Dankbaarheid moet je leren
We moedigen de leerlingen aan om waardering en dankbaarheid te uiten. Dit kan zijn in de vorm van het bedanken van een (externe) docent, of het opschrijven van dankbaarheid. Door dankbaarheid te leren (uitspreken), ontwikkelen leerlingen een positieve en waarderende mindset die hen helpt om gelukkiger én empathisch te zijn.

9. Ban de mobiele telefoon
Tijdens schooltijd worden er geen mobiele telefoons gebruikt. We proberen daarnaast zowel leerlingen als ouders bewust te maken van de impact van schermtijd op de concentratie, slaap en hun sociale leven.

10. Voorzie een nationaliteit waar je bij hoort
Mensen hebben de fundamentele behoefte om ergens bij te horen. Wanneer leerlingen zich niet verbonden voelen met bijvoorbeeld de school of de gemeenschap, kunnen ze dit op straat gaan zoeken, wat negatieve gevolgen kan hebben. Het enige wat wij met elkaar gemeen hebben is dat wij in Nederland wonen, door dit met elkaar te vieren en hier trots voor te dragen, voorzien wij ook een bepaalde samenhorigheid. Dit betekent in ons geval dat wij bijvoorbeeld meedoen aan de Koningsspelen, maar ook dat wij benadrukken dat iedereen een waardevolle bijdrage levert aan onze gemeenschap.

11. Change the tune
Binnen ons kindcentrum wordt niet naar muziek geluisterd met bijvoorbeeld scheldwoorden. Onze muziekdocent zorgt ervoor dat kinderen zich bewust worden van alle soorten muziek en de oorsprong hiervan.

12. Dead white men still matter
Ons onderwijs zorgt voor diversiteit, en onze bibliotheek is dan ook gevuld met boeken van auteurs met diverse achtergronden, culturen en geloofsovertuigingen. Het is ons streven om hen een brede kennisbasis te geven. Zo kunnen ze reageren op politieke discussies, de pers begrijpen en eventueel een potje 30 seconds kunnen winnen van vrienden. Dit betekent dat ze niet alleen bekend zijn met klassieke werken zoals die van Shakespeare (zoals het verhaal van Romeo en Julia) en Charles Dickens (bijvoorbeeld het personage Scrooge), maar ook begrijpen hoe deze literatuur relevant is voor hun eigen tijd en ervaringen.

 

Meer informatie

Wilt u meer leren over het Michaela concept of eens rondkijken hoe dit er in de praktijk uit ziet? Neem dan contact op met onze Michaela coördinator:

Chelsey van Veelen
c.van.veelen@talenthoorn.nl

Kindcentrum Universum

'Steengoed onderwijs binnen een glasheldere gedragsstructuur'