Michaela Concept School
Bij Kindcentrum Universum krijgt ieder kind gelijke kansen in een duidelijke en veilige leeromgeving. We werken vanuit het Michaela-concept: kennis centraal, hoge verwachtingen en respectvol samen leren. Zo groeien kinderen vol vertrouwen naar een sterke toekomst.
Michaela Concept School
Bij Kindcentrum Universum krijgt ieder kind gelijke kansen in een duidelijke en veilige leeromgeving. We werken vanuit het Michaela-concept: kennis centraal, hoge verwachtingen en respectvol samen leren. Zo groeien kinderen vol vertrouwen naar een sterke toekomst.
Waar komt ons concept vandaan?
De Michaela-school in Londen (opgericht door Katharine Birbalsingh) liet zien dat je álle kinderen gelijke kansen kunt bieden met duidelijke afspraken, veel aandacht voor kennis en een warme, veilige schoolcultuur. Kinderen weten er precies wat er van hen wordt verwacht en ontdekken: wie zich inzet, leert meeren kennis opent deuren.
Met de invoering van het Michaela-concept streven wij hetzelfde na: rust, duidelijkheid en hoge ambities, zodat ieder kind kan groeien.
De 12 kernprincipes van Michaela
We zijn sinds 2019 trots een Michaela Concept School. Het concept rust op 12 kernprincipes. Hieronder verwoorden we ze in toegankelijke taal.1. Volwassenen geven richting en zorgen voor rust
Leerkrachten bepalen de kaders. Zo ontstaat een veilige omgeving waarin álle kinderen tot hun recht komen.
2. Volwassenen leiden het leren
Goed leren is geen toeval. We geven helder uitleg, bouwen lesdoelen stap voor stap op en leren gewenst gedrag expliciet aan. Daarbij houden we rekening met hoe leren werkt (o.a. cognitive load theory).
3. Hoge verwachtingen voor ieder kind
"If you're letting them off the hook, you're letting them down."
We groeperen niet vooraf in vaste niveaus; elke les krijgt ieder kind kansen om te laten zien wat hij/zij kan, zowel in kennis als in gedrag. Dat versterkt resultaten, motivatie en zelfvertrouwen.
4. Duidelijkheid met warmte
Regels en routines geven veiligheid. We belonen inzet en groei, met woorden, punten en complimenten, zowel individueel als in de groep.
5. Eigenaarschap en veerkracht
We leren kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor werk en gedrag. Consequenties zijn er om te helpen leren en volgende keer anders te doen.
6. De morele omgeving is cruciaal
Volwassenen zijn rolmodellen. We laten het gedrag zien dat we verwachten en bouwen samen aan een veilige, ondersteunende omgeving.
7. Een sterke, morele schoolcultuur
Volwassenen zijn rolmodellen. We laten het gedrag zien dat we verwachten en bouwen samen aan een veilige, ondersteunende omgeving.
8. Dankbaarheid en waardering
We oefenen actief met bedanken en waarderen. Dat voedt een positieve, empathische houding.
9. Rust tijdens schooltijd: telefoons weg
Tijdens schooltijd gebruiken we geen mobiele telefoons. We praten met kinderen en ouders over de invloed van schermtijd op concentratie, slaap en sociale relaties.
10. Verbonden burgerschap
Mensen floreren als ze ergens bij horen. We bouwen aan samenhorigheid op school en vieren wat ons bindt, zoals de Koningsspelen, met respect voor ieders achtergrond en inbreng.
11. Bewuste muziekkeuze
We kiezen muziek die past bij onze waarden. We verbreden muzikale kennis en laten kinderen verschillende genres en herkomst leren kennen.
12. Klassieke én diverse stemmen doen ertoe
Onze bibliotheek en lessen brengen een brede mix aan auteurs, tijden en perspectieven. Klassieke werken (bijv. Shakespeare, Dickens) blijven relevant én we leggen de koppeling naar de wereld van nu.
Meer informatie
Wilt u meer leren over het Michaela concept of eens rondkijken hoe dit er in de praktijk uit ziet? Neem dan contact op met onze Michaela coördinator:
Chelsey van Veelen
c.van.veelen@talenthoorn.nl
Chelsey van Veelen
c.van.veelen@talenthoorn.nl